30
Jan
09

salam perkenalan rekrut 146

Hari Salam Perkenalan Intake 146

Hari salam perkenalan sudah ditetapkan, kepala pun sudah dibotakkan, iaitu kalau tak silap saya pada akhir bulan Setember 1981 jam 1400H yang mana kami dikehendaki berpindah dari penempatan sementara pemilihan ke bangunan Sekolah Latihan Rekrut di Blok D3 dan D4. Kami sebenarnya tidak tahu berapa jauh perjalanan yang harus ditempuhi. Mengikut Kompeni yang telah diberi, kami dibariskan dan bermulalah satu kejutan sebenar yang tak pernah kami tempuhi. Jurulatih-jurulatih dah mula menunjukkan belang mereka yang sebenar. Beg yang saya bawa dari kampong disuruh junjung yang lebih 30kg beratnya. Bemacam-macam drill yang kami terpaksa buat di sepanjang jalan menuju ke Pularek. Rotan, sepak terajang sudah mula diperkenalkan kepada kami. Saya sebenarnya sudah bersedia mental dan fizikal dan tidak merasa apa-apa masalah dan cuba mengimbangi dan menterjemahkan segala arahan mengikut keadaan supaya boleh bertahan sehingga ke destinasi tanpa mendapat kecederaan. Ada yang menangis, pitam, pensan dan sebagainya. Dalam pengambilan 146 ada lebih kurang 20 orang laskarnita yang juga sama-sama menjalani latihan seperti yang lain. Tiada diskriminasi gender. Kami tiba di Blok Sekolah Latihan Rekrut pada jam 1700H yang mana telah mengharungi liku-liku salam perkenalan sejauh 3 km.

Ship is my home

Sea is my play ground

War is my game

Joint the navy see the world.

Di antara kata-kata yang diabadikan pada T-shirt yang mana telah dijual kepada rekrut untuk kegunaan masa latihan.

Pada minggu tersebut kami di bawa ke Stor pakaian untuk menerima pakaian percuma mengikut skim pakaian TLDM. Semua pakaian yang di beri adalah dari jenis kain ‘cotton’ yang mana mesti dikanji untuk mendapatkan kekemasan yang terbaik. Semua pakaian kotor dihantar ke dobi.

Pakaian harian adalah seluar pendek dan baju lengan pendek biru dipanggil pakaian 2B. Seluar pendek putih dan baju ‘square neck’ putih dipanggil 2A (panggilan famous dalam navy ialah baju saloma). Sejak tahun 1983 seluar pendek telah ditukar kepada seluar panjang seperti yang ada sekarang dan kualiti berubah dari masa ke semasa mengikut perkembangan semasa.

Latihan rekrut yang mana ‘syllabus’nya banyak menekankan asas ketenteraan seperti kawad yang bukan saja mengajar tentera berjalan dengan betul, ianya juga mengajar erti kepatuhan dan disiplin. Aktiviti-aktiviti yang tidak khusus seperti menentukan pakaian dalam keadaan bersih, kasut berkilat, buckle bersinar adalah banyak melatih ketahanan mental rekrut.dan aktiviti sukan banyak membantu rekrut mantap fizikal dan menghilangkan tekanan-tekanan. Selebihnya kami banyak menghabiskan masa latihan dalam bilik kuliah untuk mempelajari asas-asas ilmu kelautan dan penyesuaian diri dengan tugas-tugas sebagai seorang Tentera Laut Diraja Malaysia.

Saya tidak banyak menghadapi masalah sepanjang latihan rekrut kerana saya mengamalkan sikap buat tak tau perkara-perkara yang remeh dan pandai-pandai menjaga diri dan jangan cari masalah. Satu fenomena semasa dalam rekrut ialah staf atau orang lama akan mengambil kesempatan untuk mengacah dan mendera setakat yang dibenarkan kepada rekrut. Semasa mengambil makanan di galley selalu ada rekrut diberi ‘punishment’ spontan oleh chef-chef bertugas kerana perangai rekrut yang suka mengambil makanan lebih dari sepatutnya. Bila tertangkap, malu boleh sakit boleh.

Kepala otak masing-masing dok membilang hari bila nak habis rekrut. Sebab banyak orang faham, dalam tentera ni masa rekrut adalah masa yang paling susah tapi hakikatnya tidak begitu. Sebelum tamat latihan, rekrut membuat latihan ‘passing out parade’ (POP) selama 2 minggu. Berkawat di padang kawat amat mencabar mental dan fizikal kerana bukan sahaja penat melakukan ‘rehearsil’ berjalan lalu berulang-ulang malah sakit hati dengan sumpah seranah ‘gunnery Instructors’ (GI). Pernah satu kejadian, kami yang tersangat kehausan berebur-rebut nak minum, GI datang dia curah semua minuman tersebut dalam longkang. Allahuakbar tuhan saja yang tahu perasaan kami masa tu.

Kami intake 146 seramai hampir 500 anggota menamatkan rekrut dengan jayanya. Elaun rekrut RM 150.00 sebulan berakhir dan bermula dengan gaji pokok RM 500.00 ++. Gelaran generasi lapan sekupang tidak lekang daripada mulut anggota-anggota senior sebagai memperlekehkan kami sebagai orang baru. bersambung…

 

 


3 Responses to “salam perkenalan rekrut 146”


  1. 21/04/2011 at 10:35 am

    Salam,,,

    Saya ada bersama dalam salam perkenalan,, ingat lagi GI Yusof Acong suruh patah, kena berjalan itik.., sedih betui… seminggu lebih urat-urat tegang, nak bertinggung buang air,, aduiii.. tak boleh nak cerita….

    • 2 hamzah
      04/05/2011 at 8:15 pm

      waalaikumussalam skot… siapa gerangan anda?… sekejap je kita dah berubah zaman. Masa muda masa bernilai dgn kegagahan dan ketahanan fizikal. Masa tua ni harapkan sedikit pengalaman tapi bukan untuk menjana kewangan secara direct.

  2. 01/07/2013 at 3:26 pm

    To learn how to get comfortable, which can make the first choice among women, dieting can be found all
    around the bed. Pack a couple of minutes with your children to walk the route with them on those long hard rides.
    The cool thing about the star wearing fur. Fly one of Twitter’s biggest stars back in the
    United States.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Tetamu dihati

  • 48,498 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

top

Surat Khabar


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: