16
Dec
12

Fisioterapi

fisio

Suasana di Pusat Fisioterapi Hospital Jitra- Pesakit dibantu oleh pelatih praktikal dari KIST dan KLMU.

Hari ini kali kedua aku menjalani latihan fisioterapi kat Hospital Jitra untuk mengurangkan atau menghilangkan rasa sakit pada bahu kanan yang aku deritai sejak sekian lama tanpa membuat apa-apa rawatan.

Seingat aku, tiada ada apa-apa kemalangan yang mensabitkan kesakitan yang aku alami ini. Yang aku sedari kesakitan ini akan terasa bila aku bermain badminton, bola tampar (dulu-dulu) atau gerak kerja membaling batu dan seumpamanya.

Bila kesakitan kali ini terasa agak lama barulah terasa nak mengadu kepada doktor semasa temujanji dengan doktor orthopedic (kes lain) di hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar kemudian aku minta rujuk ke Hospital Jitra kerana lebih dekat.

bahu

Sebenarnya latihan fisioterapi fasa selepas 9 tahun tamat perkhidmatan ini mengingatkan aku tentang fisiotrapi yang aku telah jalani pada era 90an dulu di Hospital ATM (HAT)Lumut. Beberapa sesi yang berasingan iaitu sesi untuk sakit belakang (spines disorders) dan satu sesi lagi untuk sakit lutut (Meniscus Tears).

2012-12-16 09.45.23

Kesakitan di bahagian back bone juga sukar untuk dipulihkan

Masih aku ingat ahli fisioterapi pada masa itu ialah koperal Samsiah dan L/koperal Meor. Mereka melayan kami dengan sabar dan tekun mengatur satu demi satu sirkit yang sesuai dengan kesakitan yang kami alami. Terima kasih banyak-banyak kepada mereka berdua kerana sumbangan mereka kepada kami dalam usaha memulihkan kesakitan (ortho) yang berpunca dari kecederaan yang terakibat dari kemalangan pelbagai samada di luar adalam di dalam skop perkhidmatan.

2012-12-16 09.45.40

Pembedahan memerlukan kepakaran yang tinggi dan bayaran yang terlalu mahal namun tiada jaminan untuk sembuh sepenuhnya.

Akibat dari Meniscus Tears yang agak serius telah mencetus kepada tahap kesihatan aku di dalam perkhidmatan di turunkan daripada Fit kepada unfit (BE) yang sekaligus menghalang aku dari di naikkan pangkat dari Bintara Muda kepada Bintara Kanan dan seterusnya.

Namun begitu setelah setahun lebih aku direhatkan di Pangkalan dengan kerja-kerja ringan, aku berjumpa doctor HAT supaya mengkaji semula taraf kesihatan dari unfit for sea kepada fit for sea namun doktor cuma boleh upgrade satu step sahaja iaitu dari unfit kepada Light every where (LE) kerana sepanjang tempoh itu aku tidak melakukan apa-apa pembedahan yang memungkinkan aku pulih sepenuhnya.

Dengan taraf kesihatan LE, aku membuat permohonan kenaikan pangkat kepada Bintara Kanan atas sokongan Pegawai Memerintah Ship Silencing Centre (SSC).

Terima kasih juga kepada Pegawai Bahagian iaitu Lt Kdr Adam Aziz(sekarang Kepten APMM) yang mendorong usaha ke arah kenaikan pangkat ini dan beliau juga pegawai pertama yang memberi pengiktirafan perkhidmatan cemerlang(skim gaji SSB –MELINTANG) kepada aku walaupun sebelum itu sememangnya dalam rekod perkhidmatan aku sudah 5 tahun lebih kompetensi bertaraf cemerlang (superior) tetapi tidak di nilai MELINTANG..

Kesinambungan daripada kecederaan berdasarkan Lapuran Kesihatan yang disebabkan kecederaan semasa aku beraksi dalam Kejohanan Mini Olimpik TLDM dalam sukan Sepak Takraw itulah aku diberi imbuhan tambahan yakni pencen hilang upaya. Syukur Alhamdulillah…

Waduhhh !!!!…. tersasar jauh imaginasi ku.. Sebenarnya kesakitan otot-otot, saraf pada umur setengah abad ini adalah berpunca dari kecederaan demi kecederaan sejak dari zaman remaja samada berpunca dari kemalangan-kemalangan kecil seperti jatuh pokok dan juga bersukan dan sebagainya.

Oleh sebab itulah, kalau dalam sains sukan sangat menggalakkan proses pemanasan badan (warm up) sebelum bermain mesti diamalkan dengan betul supaya semua sistem badan telah bersedia sebelum menerima tugas yang aggresif….

Maklumat di pautan mungkin boleh memberi sedikit pencerahan kepada pembaca berkaitan isu yang saya bincangkan di atas. Allahuallam…

http://www.hmetro.com.my/articles/Tahan15tahun/Article/artikelMA

1 Response to “Fisioterapi”


  1. 23/12/2012 at 12:30 am

    wow..terkenang masa sedang berkhidmat dulu…kerja merawat jer pesakit..huhuhu


Leave a Reply

Tetamu dihati

  • 47,729 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

top

Surat Khabar

Top Clicks

  • None

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

