26
Feb
09

Navy the sailorman

Pelayaran pertama dalam hidup

KD LEMBING telah ditugaskan bersama-sama KD SRI PERLIS membuat rondaan ke Malaysia Timur. Bila kapal memasuki Laut China Selatan, saya dah mula tak berdaya menahan gelombang. Muntah setiap setengah jam sekali dan akhirnya tak bangun-bangun sehingga kapal sampai di Labuan. Sepatutnya saya sebagai OJT akan membuat ‘duty radar watch’ dan sesekali akan ditugaskan sebagai ‘wheeler’ dalam konteks untuk memberi pendedahan asas sebagai anggota kelasi. Walhal tugas saya sebenar ialah sebagai ‘radar watch keeper.

Kami anggota OJT Selain daripada belajar tentang kerjaya sendiri, kami juga diwajibkan membuat kerja-kerja ‘ship husbandry’ yang mana dikelolakan oleh ‘Buffer’ (serang) . Rutin harian yang tak boleh dikompromi untuk anggota OJT ialah latihan ‘Damage Control and fire Fighting (DCFF) setiap hari jam 1700 bersama-sama awasan bertugas yang lain. DCFF ialah satu latihan praktikal yang dibuat berterusan di mana-mana unit samada di darat atau di kapal dalam TLDM kepada awasan bertugas setiap hari jam 1700. Latihan renang diadakan dari masa ke semasa untuk anak-anak kapal dan berbekal kemahiran berenang di sungai semasa zaman kanak-kanak telah meluluskan saya dalam ujian renang semasa diuji di Kolam Renang Sembawang Singapura.

Buffer KD LEMBING pada masa tu ialah Leading Jaafar (LK PPP) yang perangainya semua orang tak suka. Tambahan lagi kami yang OJT ni jadi makanan dia lah. Kami OJT tak senang duduk dibuatnya sehinggakan ‘incharge’ saya sendiri dalam bahagian navigasi pun tak mampu nak buat apa. Masa tu lah perasaan menyesal masuk navy terdetik di hati. Tambahan lagi OJT adalah bukan ‘compliment’ kapal, jadi tempat tidur dan loker untuk kami tak ada. Maka merempat lah kami selama 6 bulan. Tidurlah dicelah-celah mana… bawah ‘A’ gun, ‘Y’ gun memang menjadi sarang kami.

Pengalaman pertama kali di Sabah setelah mengharungi pelayaran selama 3 hari yang penuh derita, tanpa mandi dan makan.Pengalaman pertama setiba di Labuan pada waktu itu memang masih bermasalah dengan bekalan air tawar. Di hotel pun tak ada air maka sebagai alternatif kat tepi jeti ada air air-condition, itu pun kira boleh daripada tak mandi langsung. Selama 2 bulan KD LEMBING dan KD SRI PERLIS beroperasi di seluruh perairan hingga ke Sabah Timur. Bersauh di Tanjong Labian adalah satu kemestian bagi kapal-kapal TLDM yang melalui kawasan itu kerana tak sah kalau tak mengunjungi Pak Mail, seorang pemburu yang handal. Pendek kata kalau nak makan daging rusa, kijang atau pelandok, beliau lah tempat mengadu. Pasti tidak menghampakan.

Lt Abd Hadi CO KD Lembing


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Flickr Photos

IMG-20161114-WA0002

More Photos

Tetamu dihati

  • 67,645 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

Surat Khabar

Top Clicks

  • None

%d bloggers like this: