25
Mar
09

kd hang tuah merantau jauh

Disember 1983 aku bertukar ke KD HangTuah (F76). Sebuah kapal lama yang tidak begitu seles a mendudukinya kerana maklumlah ‘barang lama’ dan banyak peralatan yang tidak berfungsi. Dalam konteks anggota junior RDP, tak banyak perkara yang aku dapat pelajari di sini selain dari menjaga (senggaraan ship husbandry) “part of ship” sepanjang hari. Latihan berkala AIO dan Navigasi masih diteruskan. Bertugas di bawah 2 orang Pegawai Memerintah iaitu Kdr Udin bin Ujud dan Kdr Anwar bin Mohamad Nor (PAT sekarang). Kdr Anwar yang saya kenali bukan sahaja handal bermain hoki malah pandai bermain drum yang mana sering berlatih bersama anggota pancaragam kapal.  Seorang lagi individu yang menjadi kebangaan aku ialah Pegawai Navigasi Lt Ahmad Kamaruzzman (kini  Laksdya Dato Seri -Panglima Armada)

Peristiwa besar yang menjadi kenangan semasa bertugas di sini ialah peristiwa tenggelamnya KD Sri Perak pada 8 januari 1983. Dalam pelayaran KD Hang Tuah bersama KD Sri Perak dan KD Sri Trengganu ke Malaysia Timur, menempuh gelombang besar yang berterusan. Kami membuat ‘monitoring’ kedua-dua kapal PC ini dengan ‘lookout’ dan radar juga perhubungan melalui radio komunikasi. Kedua-kedua PC ini kelihatan tenggelam timbul melalui teropong menggambarkan cabaran dan penderitaan yang ditanggong oleh rakan seperjuangan tapi apakan daya, kami tidak dapat melakukan apa-apa di laut terbuka sedemikian melainkan meneruskan perjalanan menuju ke pulau-pulau berhampiran. Kalau tak silap saya, hari ke 3 pelayaran, barulah kelibat kepulauan Anabas kelihatan dan Pemerintah mengambil keputusan untuk membuat ‘recovery’ terhadap kedua-dua PC setelah bersauh. Setelah menentukan semuanya selamat yang mana 2 orang krew Sri Trengganu yang sakit dipindahkan ke ‘mother ship’ untuk menerima rawatan dan saya dengan rasa terharu ingin mengambil kesempatan di sini untuk memberi ‘tabik’ kepada rakan aku Lk 1 PBS Md Zain dan seorang lagi aku lupa yang telah secara sukarela menggantikan krew Sri Trengganu yang sakit. Mereka berdua ini yang meneruskan memandu kapal hingga ke Labuan. , kami meneruskan perjalanan menuju ke Labuan. Keesokan harinya kami dimaklumkan oleh pemerintah bahawa KD Sri Perak telah hilang dan tidak dapat dihubungi. Operasi SAR secara besar-besaran telah digerakkan.

 

Menyingkap peristiwa itu, telah mengorbankan 2 orang midshipmen. Mereka gagal berenang untuk mendapatkan rakit keselamatan yang dah terbuka. Mereka-mereka yang terselamat berasak-asak dalam rakit tersebut yang sepatutnya boleh diisi bukan untuk jumlah itu. Namun Tuhan menyelamatkan mereka setelah sebuah kapal dagang melalui laluan tersebut.

KD SRI PERAK-sehari sebelum terkubur di dasar lautan

KD SRI PERAK-sehari sebelum terkubur di dasar lautan

PM KD PERAK adalah Lt Chandran telah turunkan senioriti 6 bulan akibat daripada kejadian tersebut. Juragan PO Wahab Kelantan (kalau tak silap). Mazlan RDP (affat) skot aku tidak menyambung perkhidmatan kerana fobia.

Lawatan Operasi ke luar negara

Sepanjang bertugas di kapal ini, sempat mengikuti pelayaran ke Bangkok iaitu menyusuri Mae Nam Chao Phraya dan satu lagi yang bertaraf sungai yang pernah KD Hang Tuah menyusuri ialah Sungai Rajang menuju ke Sibu. Sungai yang sempit sangat menguji keupayaan Pegawai Panduarah dalam mengemudikan kapal Frigate yang tidak mempunyai banyak fasilitas.

Disergah Destroyer Taiwan Navy

Satu peristiwa lain sewaktu pelayaran pulang dari Korea Selatan dan Hong Kong, kami dikejut oleh laporan MEO yang mengatakan kapal kekurangan minyak dan terpaksa memperlahankan kelajuan kapal untuk membolehkan tiba di Perairan Malaysia dengan selamat. Pegawai Navigasi juga telah memilih untuk menggunakan laluan yang dekat dengan perairan Taiwan untuk memendekkan perjalanan. Apa yang terjadi selepas itu ialah sebuah kapal Destroyer Taiwan telah datang menyoal siasat kami. Apa pun tiada apa yang berlaku setelah berpuas hati dengan penerangan pemerintah KD Hang Tuah.

Sebenarnya peristiwa ini, jika difikirkan agak mustahil berlaku tetapi sebagai makhluk yang bersifat baharu ianya boleh berlaku walaupun manusia diberi anugerah kecerdikan dan kepandaian di dalam mengendalikan sesuatu perkara.

Apa yang aku cuba ceritakan ini adalah sepandai mana sekalipun manusia, ada kalanya ia lemah dan lalai yang dalam keadaan-keadaan tertentu boleh memalukan organisasi malah mungkin lebih buruk daripada itu.

Sebagai sebuah kapal perang tentunya sangat memalukan jika kita memberitahu bahawa kapal kita tidak mencukupi minyak untuk sampai ke destinasi. Di dalam pelayaran pulang dari Hongkong ke Labuan Sabah, kami dimaklumkan oleh MEO (Mechanical Engineering Officer) bahawa kesilapan pengiraan bahan bakar (minyak diesel) telah berlaku dimana jumlah yang diisi semasa di pelabuhan sebelum belayar adalah tidak mencukupi untuk sampai ke Labuan dengan selamat.  Perkara ini disedari semasa dalam perjalanan.  Jika meneruskan pelayaran dengan laluan yang dibuat oleh pegawai panduarah melalui laut antarabangsa, kemungkinan kapal akan kehabisan minyak di tengah jalan.  Sebagai alternatif, Pegawai Memerintah telah mengarahkan supaya kelajuan dikurangkan dan mengubah haluan dengan menggunakan laluan coastal yang mana ianya lebih dekat tetapi risikonya akan mengundang prejudis negara terbabit iaitu Taiwan  kerana melalui perairan mereka tanpa kebenaran terlebih dahulu.

Malam itu aku bertugas first watch (2000 hingga 2359)sebagai radar watch keeper.  Pada masa itu KD Hang Tuah menggunakan radar jenis Racca Decca 1226C (kalau tak silap).  Itu pun sudah dikira terbaik pada zaman yang belum ada lagi Radar yang canggih-canggih seperti sekarang.

Pada satu ketika kami berselisih dengan satu kontek yang CPAnya (Clossest point approach) yang agak jauh di sebelah Starboard dan tidak merbahaya kepada risiko perlanggaran .  Selepas kontek tersebut melepasi buritan kapal,aku perhatikan kontek itu berpatah balik dengan kelajuan yang luar biasa(18 knots).  Perubahan pergerakan kontek tersebut, aku laporkan kepada OOW dengan mengklasifikasikan sebagai warship berdasarkan karakter dan kelajuannya.

Memang benar apa yang aku jangkakan kerana beberapa ketika sebuah kapal perang menghimpit dan mencabar kami.  Sebuah kapal destroyer Taiwan Navy menyuluh kami dengan search light mungkin bertujuan untuk membaca nombor pennant dan sebagainya.  Walaupun kehadiran mereka nampak jelas dalam keadaan siap sedia menghadapi kemungkinan, namun CO telah mengarahkan kami jangan menunjukkan reaksi ofensif terhadap mereka.

Setelah mereka menyoal siasat dengan pelbagai soalan melalui radio komunikasi, akhinya mereka yakin dengan jawapan yang kami berikan walaupun pada mulanya CO diorang tidak percaya yang pada mereka, karakter KD Hang Tuah sedang mencuri maklumat negara mereka.  Untuk beberapa ketika Destroyer tersebut mengekori kami dan membiarkan KD Hang Tuah belayar ke destinasi yang dirancang.

Lawatan Operasi ke Bombay mencatatkan satu ukuran sejauh mana kemahiran teknikal rakyat Malaysia berbanding rakyat India pada masa itu. ‘A gun’ (type xxxx) KD Hang Tuah mengalami kerosakan dan dikenal pasti tiada pakar dari Malaysia yang boleh membaikinya. Hanya 2 hari sahaja masa yang di ambil oleh pakar-pakar yang terdiri dari veteran Indian Navy membaiki siap dengan ujian penembakan dan sukses. Nak menunjukkan betapa mereka begitu yakin dengan kerja mereka, sewaktu ujian penembakan, teknisyen mereka tidak berganjak pun daripada kawasan ‘A’ gun ketika mana pengumuman dibuat dari anjungan supaya anak-anak kapal menjauhi kawasan tersebut semasa penembakan.

meskelasiht

di mess kelasi KD Hang Tuah


5 Responses to “kd hang tuah merantau jauh”


  1. 1 farhan zurkalnain
    09/05/2012 at 2:20 pm

    salam tuan tanah..

    masa kejadian KD Tun Perak , bapak saya ada tp mase tu dgn KD Sri Terengganu.
    no ID : 806445 Zurkalnain Abdullah, bahagian TLR xsilap..

    mmg seram jgk dgr ayah cerita kejadian tu walaupn die xde dalam KD Tun Perak.

  2. 3 hasbollah lilah
    20/02/2013 at 10:12 pm

    assalamualaikum….saya adalah bekas anak kapal KD Hang Tuah dari tahun 1996 – 1998…terima kasih diatas coretan sejarah kapal kelas friget TLDM. sememangnya kapal ini telah banyak memberi kenangan yang indah dalam hidup saya.

    • 04/03/2013 at 4:51 pm

      waalaikumussalam…macam perasan nama hasbollah ni..kalau tak silap branch ME kan?…apapun terima kasih kerana mengunjungi blog saya.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Flickr Photos

IMG-20161114-WA0002

More Photos

Tetamu dihati

  • 67,686 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

Surat Khabar

Top Clicks

  • None

%d bloggers like this: