25
Apr
09

kerani sekolah navigasi

Melangkah keluar dengan kekuatan baru

Bulan Januari 1990 saya dikehendaki melapor ke Sekolah Navigasi KD Pelandok sebagai staf pejabat. Kesimpulan dari kesusahan yang saya hadapi di KD Kasturi adalah pemangkin kepada kekuatan yang saya rasai sewaktu bertukar keluar. Saya merasa tidak perlu risau untuk terus berada dalam kepakaran RDP kerana saya sudah menguasainya. Saya tahu ada pegawai yang tidak sanggup melepaskan saya keluar kerana bimbang akan berlaku kepincangan dalam CIC tetapi atas dasar kebajikan beliau terpaksa melepaskan saya.

xpdc

aktiviti pelatih–XPDC Kuala Woh

Di sekolah navigasi, saya pernah bertugas di bawah 3 orang ketua sekolah iaitu Lt Kdr Tan Eng Seng (sekarang Laksamana Pertama dan menjadi Panglima Pendidikan dan Latihan), kedua ialah Lt Rusli Ramli dan yang ketiga ialah Lt Ridzuan Abdul Rahman.

Di sekolah Navigasi, saya bersama seorang lagi skot saya iaitu LK1 RDP Misnan membuat tugas-tugas am. Kami berdua adalah sebagai pembantu kepada jurulatih-jurulatih dalam menyediakan nota-nota kepada semua pelatih di semua peringkat latihan kepakaran dalam bentuk buku. Bermula dari kerja-kerja mencetak dan membukukannya. Di samping menjaga dan mengemaskinikan sistem fail pejabat. Satu takdir yang saya cukup bersyukur kepada Ilahi di mana pejabat sekolah Navigasi merupakan perintis kepada penggunaan komputer peribadi di mana kami belajar bermula dari Word Star 7 dengan sistem operasi DOS. Boleh dikatakan kami di antara generasi celik komputer lebih awal daripada anggota-anggota lain.

staf

Bersama Kelas PO Q RDP

KSN- Lt Kdr Tan Eng Seng (Laksma)/ Lt Roslee Ramli dan Lt Kdr Ridzwan

J/L – PW1PRI Ideris/BK PRI Osman Md Ali/BKPRI/Arsyad/BKPRI Ahmad/BMPRI Razak/LK Hamid/LK Abdullah

 

P:s/ Bulan Disember 1990 kami dikurnikan anak lelaki yang kedua. Muhamad Syarqawi Hafizi.


2 Responses to “kerani sekolah navigasi”


  1. 1 cikgu eaizan
    30/08/2009 at 1:28 pm

    ‘jong (john), pinjang (pinjam) disket DOS mung sementa (kejap)’ tu la zaman dulu punye kelas komputer. tanpa disket DOS tu, alamatnya tak berfungsi la komputer kita…hehehe

    memang bersyukur betul ya encik hamzah. sesiapa yang celik IT masa zaman sebelum windows, insyaAllah, kalau takda mouse pun boleh je guna keyboard tu (kalau ingat lagi la key nya tu).

    Tahniah juga sebab tak ramai rakan sebaya encik hamzah kita ni yang terus mengITkan dirinya.

    terima kasih juga kerana sudi berkongsi pengalaman yang pada saya begitu berharga ini. baru sampai siri ke berapa ni ha….ada masa sambung lagi baca.

  2. 31/08/2009 at 8:41 am

    terima kasih cikgu. memang perkembangan IT sangat mengujakan dan memudahkan kehidupan. saya cuma memanfaatkan peluang ini sebaik mungkin. rugi kalau tak reti.


Leave a Reply

Flickr Photos

IMG-20161114-WA0002

More Photos

Tetamu dihati

  • 67,645 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

Surat Khabar

Top Clicks

  • None

