30
Jul
09

balik kampong gud bye navy

Bermula kehidupan sebagai orang awam

Bulan Oktober 2003, bermodalkan wang Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan ganjaran perkhidmatan, saya telah membina sebuah rumah banglo yang berukuran 30 x 70 kaki di atas sebidang tanah yang juga dibeli sendiri di
Jitra Kedah

Berpindah dari Pangkalan TLDM Lumut pada bulan Disember 2003 dan balik ke kampong untuk memulakan penghidupan baru. Walaupun rumah yang dibina tidak siap sepenuhnya, tetapi sudah boleh didiami dengan selesa. Berbekalkan wang pencen perkhidmatan dan tambahan pencen hilang upaya, saya bersyukur ke hadrat Ilahi, walaupun sekarang ini tidak mempunyai pekerjaan tetap namun dengan bantuan isteri yang tak pernah jemu berusaha untuk mencari rezki tambahan, kami sekeluarga boleh meneruskan kelangsungan hidup seperti orang lain.

Setelah memohon beberapa kali pekerjaan dengan agensi kerajaan bersandarkan pengalaman dan kemahiran yang ada, namun mungkin masih belum ada rezki, saya tetap redha dan membuat kesimpulan bahawa pesara tentera sebenarnya tidak diperlukan lagi dalam perkhidmatan kerajaan waima untuk menyertai PSSTLDM sekalipun.

Dengan umur di awal 40an dan berbekalkan kudrat yang berbaki, saya perlukan sesuatu pekerjaan untuk mengisi kekosongan masa dan perlu menyokong pendapatan yang ada untuk memenuhi keperluan hidup dan pelajaran anak-anak yang masih memerlukan perhatian. Saya yakin, jika Allah mengurniakan kesihatan, insyaalah saya akan melakukan sesuatu yang positif.

Sebelum mengakhiri pengkisahan pengalaman sebelum, semasa dan selepas perkhidmatan, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada ATM amnya dan TLDM khususnya kerana memberi peluang kepada saya yang dulunya serba kekurangan dan berjaya menamatkan perkhidmatan tanpa menghadapi sebarang masalah besar. Asam garam kehidupan dalam dunia ketenteraan banyak mengajar saya erti kesabaran dan toleransi.


0 Responses to “balik kampong gud bye navy”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Flickr Photos

IMG-20161114-WA0002

More Photos

Tetamu dihati

  • 67,686 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

Surat Khabar

Top Clicks

  • None

