31
Jul
09

Alam Pencen – aku jadi jaga

Jadi Jaga pun Tak Apa Janji Rezki Halal

Jaga pun ada internet

Jaga pun ada internet

Bila sudah merasakan kantung sudah kering, baru terasa nak mencari kerja. Nak cari kerja yang sesuai dengan minat, umur, kudrat, kemahiran adalah sangat sukar di persekitaran jitra.  Jika  hendak sesuaikan dengan kemahiran semasa di dalam tentera, maka terpaksa berhijrah sekali lagi ke lain-lain tempat. Ini tidak memungkin aku berbuat demikian kerana sudah jemu berjauhan dari keluarga.

Ayob - akhirnya skiper bot pelancong Pu. Payar

Ayob - akhirnya skiper bot pelancong Pu. Payar

 Dalam pada itu seorang sahabat iaitu bekas PW2 PBS Ayob Che Ros mempelawa aku menjadi partnernya sebagai pengawal keselamatan di Kolej Komuniti Bandar Darulaman Jitra.  Tanpa berfikir panjang, aku terima je la (maklumla simpanan tinggal serdak je lagi).  Gajinya tak sampai pun RM 20.00 sehari (12 jam) tapi suasana persekitaran dengan kakitangan yang boleh bertolak ansur menjadikan aku terasa sayang dengan kerja ini (sebenarnya bukan kerja itu tetapi tempat itu). 

20 Jul 2005 – Masuk kekuatan anggota (MKA)  Syarikat Indah Security yang majoriti pegawai-pegawainya adalah bekas ATM.  Aku tidak mempunyai apa-apa masalah tentang kerja cuma merasa jengkel bila bekerja di bawah supervisi seorang pegawai yang bukan dari kalangan bekas tentera.  Kejengkelan aku bukan kerana dia orang awam, tetapi tahap disiplin dan amalan  hidup yang kurang baik di samping tahap pemikiran yang kurang matang dan bersikap seperti musang berbulu ayam.

Pada pandangan aku, pengawal keselamatan boleh dijadikan kerjaya ke 2 kepada bekas-bekas ATM (yang berpencen) namun beberapa aspek-aspek mesti dinaik taraf oleh pihak kerajaan untuk memartabatkan pekerjaan ini supaya ianya kelihatan lebih sesuai untuk dijawatkan kepada Bekas-bekas tentera berpencen yang kebanyakan mereka pernah menyandang pangkat tertinggi (LLP) semasa perkhidmatan.

Aku semakin teruja bekerja di KK ini kerana di dalam pos pengawal pun diberi akses internet. Ini adalah kerana kepercayaan pegawai teknikal KK yang memberi kepercayaan untuk aku mengendalikan CCTV.  Bila ada akses internet maka berjalan la sikit otak aku. Aku melanggan internet di rumah adalah sejak dari dalam service lagi. Waktu tu tak ramai yang ada internet di rumah waima computer cabuk sekali pun. Namun bila pindah rumah terpaksa diputuskan sementara.

Aku jadi jaga ni pun takde niat lain melainkan nak tambah pendapatan je. Walaupun begitu soal amanah dan tanggungjawab kerja aku tidak abaikan dan tidak berkompromi langsung.  Itu memang perinsip semula jadi aku kerja kat mana-mana pun yang akan cuba sedaya upaya menjaga nama baik majikan.

Di sebalik kerja jaga yang tidak glamer langsung ini sebenarnya ada hikmah di sebaliknya yang hanya Allah saja yang tau.  Dengan kemudahan akses internet di sini, aku banyak mengunjungi ruang- ruang forum perbincangan tentang dunia pertahanan. Dari aktif di forum Tentera darat (kini dah tutup), aku diperkenalkan dengan forum gempurwira yang mana dari sini baru aku tahu rupa-rupanya masyarakat awam dari kalangan professional dari pelbagai bidang banyak mengambil tahu soal pertahanan negara. 

Dari sini lah aku banyak berkenalan dengan rakan-rakan forum yang sudah mempunyai nama besar dalam masyarakat. Di sini juga aku telah disunting oleh sebuah penerbitan majalah pertahanan negara untuk memberi sumbangan dalam bentuk penulisan untuk dimuatkan dalam majalah tersebut.  Pada peringkat awalnya nama aku tercatit sebagai penulis tamu, dan ‘dinaikkan pangkat’ kepada koresponden mungkin kerana konsistensi aku menghantar artikel… hahahaha… glamer… glamer.

Sebenarnya aku tidak berniat untuk berada di dalam dunia pengawalan ini terlalu lama justeru itu beberapa kali aku menolak tawaran untuk kenaikan pangkat. Aku mengambil keputusan untuk berhenti setelah syarikat gagal menyambung kontrak dengan KKBD untuk perkhidmatan seterusnya.  Setelah kontrak pengawalan di KKBD tamat pada 31 jan 2007 maka dengan rasminya aku juga meletak jawatan dari syarikat ini pada 01 feb 2007.

Inilah yang dikatakan hikmah di sebalik sesuatu kejadian.  Apa yang penting ialah sesuatu peluang yang baik itu dimanfaatkan sepenuhnya.  Pada 6 mac 2007 aku dan isteri memulakan perniagaan secara kecil-kecilan dengan membuka sebuah warung dan kedai runcit mini untuk keperluan terdesak masyarakat sekitar.  Sehingga kini perniagaan masih menjadi pekerjaan utama keluarga di samping meneruskan penulisan sebagai kerja sambilan yang turut menyumbang pendapatan dan yang lebih penting ialah menjana minat.  Walaupun ‘kerjaya’ kedua ini tidak menyumbang pendapatan sebanyak mana, yang penting ialah aku sekeluarga tidak meminta-minta dan kelaparan.


0 Responses to “Alam Pencen – aku jadi jaga”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Flickr Photos

IMG-20161114-WA0002

More Photos

Tetamu dihati

  • 67,645 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

Surat Khabar

Top Clicks

  • None

