06
Oct
10

Sejenak Bersama KD KELANTAN

  • NURI TUDM

    Penerbang burung besi

    Air quater master

  •  

    Rakan media dan VIP

     

     

     

     

     

    Tetamu KDK

    KD KELANTAN adalah diantara kapal yang terlibat di dalam Eksesais ANGSA5/2010 sedang melaksanakan latihan bersama kapal lain  25 batu notika ke selatan Pulau Langkawi menjadi platform kepada sebahagaian wartawan kawasan Utara dan VIP tempatan untuk menyaksikan sebahagian daripada scenario latihan tersebut di medan sebenar.

    senario eks angsa
    Suasana di Anjungan

    Walaupun aku tidak mempunyai kelayakan sebagai Helicopter Approach Controller (HAC) semasa dalam perkhidmatan  namun sebagai sebahagian daripada CIC krew  yang bertanggung jawab sebagai Radar detector, sequence dan procedure untuk menerima kehadiran sesebuah heli sudah boleh di ‘hafal’ sifirnya bagi menggambarkan kekerapan operasi ini dilakukan.  NURI, Allouttte, Wasp sudah terlalu familiar dengan  pendaratan di atas  geladak kapal.  Kebanyakan helicopter generasi dulu tidak dilengkapi dengan radar jadi pihak kapal akan memandu mereka sebelum mereka dapat mengecam lokasi atau kapal mana yang akan mereka mendarat.

    Bermula dari detection on Radar dan memandu ke gate, green deck seterusnya mendarat dan lashing ianya berlaku dengan selamat walaupun geladak penerbangan cuma ‘sekangkang kera’.  Itulah gambaran yang boleh aku berikan terhadap kepakaran pilot helicopter ATM yang tidak pernah menolak segala tugasan yang diberi melainkan sebab-sebab teknikal.

    Walaupun aku tahu tanggongjawab ini sangat berisiko namun dengan kemahiran yang dipamirkan oleh jurupandu pesawat menjadikan operasi ini ‘kelihatan ‘ tidak berisiko.

    Malah HAC sendiri juga suatu tugas berisiko tetapi tidak menerima apa-apa elaun sebagai menyokong moral operatornya walaupun sudah berkajang kertas kerja di majukan untuk perhatian kerajaan.

    Lain pula rasanya bila aku sendiri berada di dalam pesawat heli dan akan mendarat di atas kapal.  Gementar juga rasannya terutama sewaktu take off dalam cuaca buruk.  Fikiran ini teringat macam-macam tambahan pula NURI sering kali kita dengar mengalami kemalangan yang melibatkan nyawa dan juga airport Langkawi juga sering dilanda angin kuat yang tidak disangka-sangka.  Apa pun bertolak daripada konsep tawakkal dan pengalaman mengawal pendaratan heli di kapal dan performance NURI itu sendiri sepanjang perkhidmatan di dalam ATM, maka perasaan kurang enak dapat diisi dengan keyakinan.

    Mendarat dan berlepas di KD KELANTAN dengan selamat.  Dibina di Limbungan Bousted Naval Shipyard Lumut Perak bermula 16 Jul 2002.

    KD KELANTAN kapal ke 5 yang baru sahaja berada dalam inventori TLDM adalah di antara 6 buah New Generation Patrol Craf (NGPV) bac 1 yang berkonsepkan fitted for but not with (FFBNW) yang memberi kelebihan dalam peningkatan keupayaan peperangan apabila diperlukan.

    Sistem dan peralatan yang sedia ada boleh diintergrasikan tanpa melalui proses modofikasi yang kompleks.  Bac ini diiktiraf sebagai salah satu daripada  best new corvette in the world kerana versaliti dalam memenuhi keperluan strategic semasa dan akan datang juga  rekaan tempatan yang mesra pengguna yang mengutamakan keselesaan penghuninya.

    Surveilanve and Nav radar antenna

    Secara asasnya NGPV dibina untuk menggantikan Kapal Ronda Kelas Keris dan Sabah yang kini diserap ke dalam perkhidmatan Agensi Penguatkuasaan Maritim (APMM).

    EX-KD SRI KELANTAN sendiri telah diserahkan kepada University Kuala Lumpur – Malaysian Institut of Marine Engineering Technology(UniKL MIMET) pada 23 Mei 2007 bagi tujuan pembangunan dan penyelidikan. Sungguh pun kapal ini tidak dilengkapi dengan persenjataan yang sewajarnya namun masih bercirikan teknologi terkini.

     

    Foxl KD KELANTAN

     

    Spesifikasi

    Displacement 1650 tons, Lenghts 91.1m,  Draught 3.4m,  Main Machinery 2 x Cartepillar 3616 (5450kw each), Speed 22 knot, Endurance 6000nm @ 12knot,  Complement 10 officer + 58 other rank,  Guns 76mm – OTO Melara dan 30mm gun OTO Breda,  Combat system STN AtlasCosys 110 M1.


    1 Response to “Sejenak Bersama KD KELANTAN”


    1. 03/11/2011 at 9:48 pm

      Since I get examine the general blogg in addition to I just gained the Assumed of Your actual superb blogg and even I really currently have at the moment book mark it in accordance with on the net bookmarked as their favorite web site and will see it immediately. I have a blogg could you give me some reviews please🙂


    Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s


    Flickr Photos

    IMG-20161114-WA0002

    More Photos

    Tetamu dihati

    • 67,645 hits

    Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 8 other followers

    Facebook

    Online

    Pencapaian

    Surat Khabar

    Top Clicks

    • None

    %d bloggers like this: