20
Oct
10

Catatan sebuah perjalanan 1

Perjalanan: Kuala Lumpur ke Jitra Tarikh: 11 Oktober 2010 Masa: 0830-1730 Zon Masa- HOTEL

Pelancaran Electrik Train System (ETS) perjalanan dua hala Kuala Lumpur-Ipoh pada Ogos lalu membuatkan aku teruja untuk mencuba perkhidmatan ini.  Tambang ETS yang masih melalui fasa percubaan KL-Ipoh-KL dengan harga promosi RM30.00.  Berlepas dari KL Sentral pada jam 0830 dan tiba tepat pada jam 10.47 (+-) di stesen Ipoh seperti mana tercatit di dalam tiket penumpang.   Dengan kelajuan maksima mencecah 145 km/jam telah memberi penjimatan masa perjalanan  dan memberi keselesaan yang sebenar untuk sesuatu perjalanan jauh.

Di KL Sentral sebelum memulakan perjalanan

Rancangan awal untuk meneruskan perjalanan  dari Ipoh ke Jitra dengan bas Ekspres tidak menjadi kenyataan sebaliknya aku menggunakan satu lagi perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu Berhad(KTM) dari Ipoh ke Butterworth.  Bertolak dari Ipoh pada jam 1105 dan tiba di Butterworth pada jam 1445.  Perjalanan dengan SINAR UTARA  (kalau tak silap) ini memakan masa hampir 4 jam kerana kerap berhenti dan kelajuannya yang rendah.  Menilai stesen-stesen di sepanjang jalan, aku dapat merasakan bahawa pembangunan prasarana stesen-stesen kecil  KTM tidak banyak berubah  seolah-olah berada di zaman 60an seperti mana yang sering aku tonton filem-filem di zaman itu.  Kali terakhir aku menggunakan perkhidmatan KTM ini 29 tahun yang lalu iaitu pada bulan September 1981 dari Kuala Krai Kelantan ke Ipoh Perak  untuk melapur diri ke Pusat Latihan Rekrut TLDM Lumut .

Perkhidmatan KTM perlu sentuhan moden

Pemandangan di dalam koc Sinar Utara

Untuk mengakhiri  sebuah perjalanan pada kali ini, aku menaiki bas dari Butterworth ke Alor Star dan tukar bas sekali lagi untuk ke Jitra.

Konklusi dari sebuah  perjalanan sehari bersama perkhidmatan kenderaan awam  di wilayah utara  cuma ingin memfokuskan kepada  relevansi  perkhidmatan  keretapi kepada sebuah perjalanan.

Seperti mana Express Rail Link ( ERL), Komuter, LRT, Monorail,  ETS adalah satu lagi usaha penambahbaikan ketara terhadap perhubungan antara negeri dalam Malaysia .  Ianya bukan sahaja  menjimatkan masa malah keselesaan maksima boleh dirasai di samping  kenyakinan keselamatan yang tinggi berbanding perkhidmatan bas ekspres yang sering menghantui keyakinan pengguna.  Walaupun kemungkinan harga tambangnya lebih tinggi namun kepuasan dapat menafikan hakikat itu.   Menunggu 2011 yang menjangkakan ETS  Ipoh –Perlis  siap dibina dan beroperasi  untuk satu lagi alternatif yang mungkin merubah senario perkhidamtan awam dalam negara.  Perkhidmatan KTM patut diberi suntikan penambahbaikan untuk menukar selera pelanggan yang kini ternyata agak kurang mendapat sambutan kepada pelanggan biasa.  Untuk memudahkan kesinambungan perjalanan penumpang pada pendapat saya stesen keretapi, bas dan teksi MESTI berada dalam satu kawasan.

@Ekspresi


2 Responses to “Catatan sebuah perjalanan 1”


  1. 21/10/2010 at 3:20 pm

    Gambo dgn pramugari cun ETS tak der ker abah?
    bila nak mai KL lg?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Flickr Photos

IMG-20161114-WA0002

More Photos

Tetamu dihati

  • 67,645 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

Surat Khabar

Top Clicks

  • None

%d bloggers like this: