04
Mar
11

Ambil gambar tak salah kottt….

Perkahwinan atau pernikahan menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah Ijab dan Qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam. Perkataan zawaj digunakan di dalam al-Quran bermaksud pasangan dalam penggunaannya perkataan ini bermaksud perkahwinan Allah s.w.t. menjadikan manusia itu berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina.  (Wikipedia)

Semua orang dah tau kan!!!…maka bukan itu yang aku ingin ekspreskan dalam entri kali.  Cuma ada sedikit kaitan bilamana aku diberitahu bahawa sianu tu tidak membenarkan orang mengambil/merakam gambar di majlis pernikahan anaknya yang berlangsung di mesjid. Maklumlah sianu ni agak alim-alim kucing sket dalam bab-bab agama.  Tak apa lah !!.. itu hak dia.  Namun apa alasan dia tak tahu la pulak…

Banyak jugak aku pernah hadir majlis pernikahan yang seumpama.  Seperti biasa la sebahagian ruang mesjid akan ‘dihiasi’ dengan bedak dan gincu ahli rombongan kedua-dua belah pihak dan jurugambar upahan pulak  ‘tekun’ menjalankan tanggungjawab dia merakam setiap sudut peristiwa bersejarah yang pada sesetengah orang sekali seumur hidup.  Tapi tak ada pulak tok imam atau pegawai-pegawai mesjid melarang untuk mengambil gambar.  Bagi sesetengah golongan situasi ini telah menyesakkan dada mereka.

Maka bertanyalah aku pada insan-insan yang arif lagi bijaksana dalam bab hukum hakam ugama tentang pandangan syariat dalam perkara gambar bergambar semasa upacara akad nikah dalam mesjid ni.  Ada yang memerlukan masa untuk merujuk kepada suatu sumber yang jelas dan ada yang terus menjawab mengambil faham bersumberkan nasihat guru-guru mursyid yang menyatakan kalau ingin bersyariat yang betul sememangnya tidak elok diamalkan kerana perkara asas larangannya ialah bukan masalah bergambar tetapi adab-adab hadirin yang hadir ke dalam mesjid.

Almaklumlah datang nak tengok orang bernikah…. terutamanya kaum hawa lah!!!.  Mekapnya setengah inci, bau-bauannya mengisi ruang seluruh mesjid.  Ada yang berpakaian buka-bukaan sana sini.  Pun dikira masih bagus  jika yang datang itu semuanya ‘suci’ zahir dan batin. Dipendekkan cerita kebanyakan yang datang tu (kaum hawa la) tidak tahu untuk menjaga adab-adab ketika berada di dalam mesjid.  Jauh sekali la dalam keadaan macam tu diorang nak bertahiyyatul mesjid kan?                Pastu pulak biasanya sebaik selesai akad nikah, pasangan ini biasanya tak sabar-sabar nak ‘membatal air sembahyang’ dan depan-depan tu jugakla depa buat upacara tu dan tentunya saat-saat penting perlu dirakam.  Jadi pada sesetengah orang gelagat itu memalukan dan tidak beradab di dalam mesjid.

Jadi natijah kepada ekspresi ini adalah masih berkisar kepada persoalan adakah trend berakad nikad di mesjid ini wajar diteruskan atau lebih molek kalau Jurunikad itu sahaja yang wajar ke rumah pengantin?.  Pada pendapat aku, untuk memenangi dan memenuhi keperluan semua pihak dan syariat maka wajar upacara berakad nikah ini dibuat sahaja di rumah pengantin.

Walaupun tok imam terpaksa bekerja keras tapi semua persoalan dapat dirungkai tanpa menafikan keinginan mana-mana pihak dalam bab yang diharuskan oleh syarak ini…  Sebelum ini pun tren bernikah di rumah sudah lama menjadi amalan tetapi akhir-akhir ini juru nikah menjadi lebih laris di pasaran terutama di musim-musim cuti sekolah.  Yang request nak bernikah bersusun dalam senarai tok imam maka agak kelam kabut jugaklah tok imam nak kesana kemari maka katanya lebih senang tok imam yang menunggu di mesjid.  Itulah fenomenanya.  Tapi zaman sekarang bukan seperti zaman tok imam naik gerek(basikal).  Tok imam sekarang memandu kereta canggih-canggih dahhh…. So tak la susah mana pun kannn….upah pun ada dan yang penting peranan beliau telah menghalalkan yang haram. Besar pahala di sisi ugama tu…

Fikir-fikirkan lah…


0 Responses to “Ambil gambar tak salah kottt….”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Flickr Photos

IMG-20161114-WA0002

More Photos

Tetamu dihati

  • 67,645 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

Surat Khabar

Top Clicks

  • None

%d bloggers like this: