07
Jul
13

Janganlah menyekat ‘hak demokrasi’ suami

Ekspresi kali ini aku rasa terpanggil untuk abadikan coretan 
Kucing Jantan – Bro Tompok dalam kolum utusan malaysia semua apa yang beliau ekspresskan boleh menginsafkan pembaca terutamanya kaum wanita.
DSC_0031-1

Terima kasihlah Bro ucapkan kepada Chemong yang menulis di ruangan ini minggu lepas. Memang betul Bro sibuk dengan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu, maklumlah orang kata pilihan raya ni macam ‘pesta demokrasi’.

Bro tidak berhasrat tulis politik kat sini cuma Bro harap golongan perempuan tidak membataskan soal demokrasi untuk pilihan raya sahaja. Dalam kehidupan biasa khususnya rumah tangga, perempuan juga perlu ada sikap mengamalkan demokrasi terhadap kaum lelaki.

Jangan ingat demokrasi hanya hak kepada perempuan sahaja untuk berleter, merajuk atau membuat pilihan, kaum lelaki juga perlu diberi hak yang sama.

Begitulah juga apabila si suami hendak berkahwin lain, itu pun demokrasi kerana ia kebebasan bersuara, memilih dan membuat keputusan, cuma yang Bro harapkan ‘pelaksanaan demokrasi’ ini dilakukan secara berhemah supaya ia boleh mewujudkan keadilan kepada semua isteri-isteri. Tetapi masalah perempuan ini, kalau menyentuh soal hak mereka, tiga hari tiga malam mereka boleh berhujah termasuklah menegaskan bagaimana si suami harus memahami hati dan perasaan serta kehendak mereka.

Bro bukannya tidak bersetuju kalau perempuan hendak mempertahankan hak mereka tetapi biarlah berpada-pada. Kalau perempuan mahu kaum lelaki memahami kehendak mereka maka mereka juga harus bersedia memahami kehendak lelaki, mana boleh bersikap berat sebelah.

Bro sentuh soal demokrasi dalam rumahtangga ini kerana Bro bersimpati dengan kawan-kawan Bro yang berpoligami. Mereka ini bukannya tidak ada kemampuan dari segi kewangan atau batin tetapi sering sahaja dihantui dengan sikap perempuan yang merasakan kalau suami mereka berpoligami maka kiamatlah dunia ini.

Macam-macam cerita Bro dengar, ada antara mereka terpaksa menyembunyikan perkahwinan bertaraf poligami ini sehingga bertahun-tahun, paling sedih tidak boleh berlaku adil kepada isteri-isteri lain kerana isteri pertama macam singa betina.

Bro percaya, ramai lelaki yang budiman dan mampu menjadi suami yang baik apabila berpoligami, yang penting berilah peluang, janganlah menyekat ‘hak demokrasi’ suami.

Perempuan sepatutnya reda sahaja dengan ketentuan Ilahi. Kalau mereka sememangnya ditakdirkan untuk dimadukan terima sahajalah, tak payahlah nak mengamuk tak tentu fasal.

Daripada mengamuk, lebih baik cuba mencari pahala melalui tindakan suami berpoligami. Antaranya berbaik-baik dengan madu dan memastikan si suami berlaku adil.

Bro yakin ramai lelaki yang berupaya untuk melaksanakan tanggungjawab apabila berpoligami, Bro tidak nafikan ada yang berperangai tidak senonoh tetapi itu semua kes-kes terpencil sahaja. Dalam hidup ini, kalau kita awal-awal lagi melihat sesuatu perkara itu dari sudut negatif, maka negatiflah jadinya.

Oleh itu adalah penting perempuan memahami juga erti demokrasi dalam rumah tangga. Jangan ingat demokrasi itu hak si isteri semata-mata manakala si suami perlu mematuhi dan mengikut sahaja.

Menyembunyikan

Bro sudah saksikan bagaimana ada isteri pertama sampai ke sudah tidak tahu si suami telah memadukan dia. Si suami bukannya hendak menyembunyikan perkahwinan tetapi masalahnya bila minta izin secara terbuka mahu tercetus ‘Perang Dunia Ketiga’. Masa itu si isteri yang bertaraf ‘ustazah’ pun boleh jadi singa betina yang menakutkan.

Tetapi bagi Bro, tindakan itu tidak akan mendatangkan apa-apa faedah, kalau si suami dah nekad, dia sudah tidak mempedulikan apa lagi, akhirnya yang rugi ialah si isteri yang tidak mengizinkan si suami berpoligami.

Bro tahu lepas ni pasti ada perempuan-perempuan yang akan bentangkan fakta mengenai bagaimana si suami tidak mampu bertindak adil dan berhujah mengenai ketidakmampuan si suami dari segi kewangan.

Namun Bro hendak tegaskan, orang lelaki juga bijak menilai sejauh mana kemampuan mereka, kalau tahu tidak mampu mereka pun tidak akan terhengeh-hengeh hendak kahwin lain. Apa yang Bro katakan di sini ialah berhubung kelompok lelaki yang berkemampuan berkahwin lain tetapi dihalang oleh si isteri.

Justeru dalam usaha mengenali dan melaksanakan demokrasi dalam rumah tangga adalah lebih baik kaum perempuan kena belajar bermuhasabah. Fikirkan apa kelemahan kita dan berusaha memperbaikinya.

Malangnya perempuan ni, mereka bijak berhujah, kononnya dah beri segala-galanya kepada si suami termasuk melahirkan anak namun kenapa si suami hendak kahwin lain juga?

Dalam soal ini, satu sahaja nasihat Bro kepada perempuan-perempuan, belajarlah untuk berinteraksi dengan si suami dan janganlah menganggap kesilapan yang kita lakukan sehingga menyinggung perasaan suami adalah perkara biasa.

Bro percaya, apabila si isteri melayani dengan sebaik-baiknya si suami maka sudah pasti si suami tidak akan tergamak berpoligami. Bro sudah saksikan ramai kawan Bro yang berubah fikiran apabila mereka merasakan apa yang ada kepada perempuan lain boleh ada juga kepada isteri mereka khususnya dari segi layanan zahir dan batin.

Namun kalau berlaku juga maka terimalah hakikat bahawa itulah takdir kehidupan. – JUMPA LAGI!

 

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130707/re_08/Janganlah-menyekat-%E2%80%98hak-demokrasi%E2%80%99-suami#ixzz2YLKWro1P
© Utusan Melayu (M) Bhd


0 Responses to “Janganlah menyekat ‘hak demokrasi’ suami”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Flickr Photos

IMG-20161114-WA0002

More Photos

Tetamu dihati

  • 67,645 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 8 other followers

Facebook

Online

Pencapaian

Surat Khabar

Top Clicks

  • None

%d bloggers like this: