Anxiety Dan Kaitan Dengan Angin Medu

Dalam usaha saya mencari atau browsing dalam internet apa-apa maklumat bagi mengatasi masalah penyakit gastrik, gastroesophageal reflux disease (GERD) atau lebih popular dengan nama Angin Medu bagi masyarakat pantai timur, saya terjumpa satu pautan page Penawar Medu Abe Mat (PMAM). 

Di dalam perskripsi PMAM tersebut ada menyatakan gejala-gejala yang berkait dengan penyakit gastrik ini yang mana saya yakin tidak ramai di dalam masyarakat hari ini  tahu akibat yang berpunca dari penyakit gastrik atau Angin Medu ini. 

Saya sangat tertarik untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang salah satu gejala yang tercatat dalam PMAM ini ialah Penyakit Anxiety. 

IMG_20200816_175745
Untuk mengetahui sejauh mana PMAM ini boleh mengubati perkara yang dibincangkan sama-sama kita mengamalkannya

Saya terjemah salah satu daripada banyak-banyak artikel berkaitan Anxiety yang saya temui seperti di bawah. Semuga ada yang beroleh manfaat daripada perkongsian ini.

 Gambaran keseluruhan

Kegelisahan (Anxiety) adalah tindak balas semula jadi tubuh anda terhadap tekanan.  Ini adalah perasaan takut atau bimbang tentang apa yang akan datang.  Hari pertama sekolah, pergi ke temu duga pekerjaan, atau memberi ucapan boleh menyebabkan kebanyakan orang merasa takut dan gugup.

Tetapi jika perasaan kegelisahan anda melampau, bertahan lebih lama dari enam bulan, dan mengganggu kehidupan anda, anda mungkin mengalami gangguan kecemasan.

Apa itu gangguan kecemasan (anxiety disorder)?

Adalah normal untuk merasa cemas untuk pindah ke tempat baru, memulakan pekerjaan baru, atau mengambil ujian.  Jenis kegelisahan ini tidak menyenangkan, tetapi boleh mendorong anda untuk bekerja lebih keras dan melakukan pekerjaan yang lebih baik.  Keresahan biasa adalah perasaan yang datang dan berlalu, tetapi tidak mengganggu kehidupan seharian anda.

Sekiranya terdapat gangguan kecemasan, perasaan takut mungkin ada bersama anda sepanjang masa.  Ia kuat dan kadang-kadang melemahkan.

Jenis kegelisahan ini boleh menyebabkan anda berhenti melakukan perkara yang anda gemari.  Dalam kes yang melampau, ia mungkin menghalang anda memasuki lif, melintasi jalan, atau bahkan meninggalkan rumah anda.  Sekiranya tidak dirawat, kegelisahan akan terus bertambah buruk.

Gangguan kebimbangan adalah bentuk gangguan emosi yang paling biasa dan boleh mempengaruhi sesiapa sahaja pada usia berapa pun.  Menurut Persatuan Psikiatri Amerika, wanita lebih cenderung daripada lelaki untuk didiagnosis dengan gangguan kecemasan.

Apakah jenis gangguan kecemasan?

Kegelisahan adalah bahagian penting dari beberapa gangguan yang berbeza.  Ini termasuk:

Gangguan panik: mengalami serangan panik berulang pada waktu yang tidak dijangka.  Seseorang yang mengalami gangguan panik mungkin hidup dalam ketakutan akan serangan panik seterusnya.

Fobia: ketakutan berlebihan terhadap objek, keadaan, atau aktiviti tertentu

Gangguan kecemasan sosial: ketakutan yang melampau untuk dinilai oleh orang lain dalam situasi sosial

Gangguan obsesif-kompulsif: pemikiran tidak rasional berulang yang mendorong anda untuk melakukan tingkah laku yang spesifik dan berulang

Gangguan kecemasan pemisahan: takut berada jauh dari rumah atau orang tersayang

Gangguan kecemasan penyakit: kegelisahan terhadap kesihatan anda (dahulunya disebut hipokondria)

Gangguan tekanan selepas trauma  (post-traumatic stress disorder (PTSD): Kegelisahan berikutan kejadian traumatik.

Apakah gejala kegelisahan?

Keresahan terasa berbeza bergantung pada orang yang mengalaminya.  Perasaan boleh berkisar dari  rasa bercelaru di perut anda hingga jantung berdebar.  Anda mungkin merasa tidak terkawal, seperti terputus hubungan antara minda dan badan anda.

Bentuk lain orang yang mengalami kegelisahan termasuk mimpi buruk, serangan panik, dan fikiran atau ingatan yang menyakitkan yang tidak dapat anda kendalikan.  Anda mungkin mempunyai perasaan takut dan bimbang secara umum, atau anda mungkin takut akan tempat atau peristiwa tertentu. Gejala kegelisahan umum termasuk:

-Peningkatan kadar degupan jantung

-Pernafasan cepat(rapid breathing)

-Kegelisahan (restlessness)

-Masalah menumpukan perhatian

-Kesukaran untuk tidur

Gejala kegelisahan anda mungkin sama sekali berbeza dengan orang lain.  Itulah sebabnya penting untuk mengetahui semua cara kegelisahan dapat muncul.  Baca mengenai banyak jenis gejala kegelisahan yang mungkin anda alami.

Apa itu serangan kecemasan?

Serangan kecemasan adalah perasaan cemas, bimbang, tertekan, atau takut.  Bagi banyak orang, serangan kecemasan berkembang dengan perlahan.  Ia mungkin bertambah buruk ketika peristiwa tertekan menghampiri.

Serangan kegelisahan boleh sangat berbeza, dan gejala mungkin berbeza di antara individu.  Itu kerana banyak gejala kegelisahan tidak berlaku pada semua orang, dan ia boleh berubah dari masa ke masa.

-Gejala umum serangan kecemasan termasuk:

-Berasa nak pengsan atau pening

-Sesak nafas

-Mulut kering

-Berpeluh

-Menggigil atau kepanasan (hot flashed)

-Ketakutan dan kebimbangan

-Kegelisahan

-Kesusahan/cemas

-Ketakutan

-Mati rasa atau kesemutan(numbness or tingling)

Serangan panik dan serangan kecemasan berkongsi beberapa simptom biasa, tetapi tidak sama.  Ketahui lebih lanjut mengenai masing-masing supaya anda dapat menentukan sama ada gejala anda adalah salah satu daripada kedua-duanya.

Apa yang menyebabkan kegelisahan?

Penyelidik tidak pasti mengenai punca kegelisahan yang tepat.  Tetapi, kemungkinan kombinasi faktor memainkan peranan.  Ini termasuk faktor genetik dan persekitaran, serta kimia otak.

Di samping itu, para penyelidik percaya bahawa kawasan otak yang bertanggungjawab untuk mengawal ketakutan mungkin akan terjejas.

Penyelidikan kegelisahan pada masa ini adalah melihat bahagian otak yang terlibat dengan kegelisahan.  Ketahui lebih lanjut mengenai apa yang ditemui oleh penyelidik.

Adakah terdapat ujian yang mendiagnosis kegelisahan?

Satu ujian tidak dapat mendiagnosis kegelisahan.  Sebaliknya, diagnosis kecemasan memerlukan proses pemeriksaan fizikal yang panjang, penilaian kesihatan mental, dan soal selidik psikologi.

Beberapa doktor mungkin melakukan pemeriksaan fizikal, termasuk ujian darah atau air kencing untuk mengesampingkan keadaan perubatan yang mendasari yang boleh menyumbang kepada gejala yang anda alami.

Beberapa ujian kecemasan dan skala juga digunakan untuk membantu doktor anda menilai tahap kegelisahan yang anda alami.  Capai setiap ujian ini.

Apakah rawatan untuk kegelisahan?

Sebaik sahaja anda didiagnosis mengalami kebimbangan, anda boleh meneroka pilihan rawatan dengan doktor anda.  Bagi sesetengah orang, rawatan perubatan tidak diperlukan.  Perubahan gaya hidup mungkin cukup untuk mengatasi gejala.

Walau bagaimanapun, dalam kes sederhana atau teruk, rawatan dapat membantu mengatasi gejala dan menjalani kehidupan seharian yang lebih terkawal.

Rawatan untuk kegelisahan tergolong dalam dua kategori: psikoterapi dan ubat-ubatan.  Berjumpa dengan ahli terapi atau ahli psikologi dapat membantu anda mempelajari alat yang boleh digunakan dan strategi untuk mengatasi kegelisahan ketika ia berlaku.

Ubat yang biasanya digunakan untuk mengatasi kegelisahan termasuk antidepresan dan penenang.  Mereka berfungsi untuk mengimbangi kimia otak, mencegah episod kegelisahan, dan menangkis gejala gangguan yang paling teruk.  Baca lebih lanjut mengenai ubat-ubatan kecemasan dan faedah dan kelebihan setiap jenisnya.

Apa ubat semula jadi yang digunakan untuk kegelisahan?

Perubahan gaya hidup boleh menjadi cara yang berkesan untuk menghilangkan tekanan dan kegelisahan yang mungkin anda hadapi setiap hari.  Sebilangan besar “ubat” semula jadi terdiri daripada merawat tubuh anda, mengambil bahagian dalam aktiviti sihat, dan menghilangkan yang tidak sihat. Ini termasuk:

-Mendapat tidur yang cukup

-Bertafakur

-Kekal aktif dan bersenam

-Makan makanan yang sihat

-Kekal aktif dan bersenam

-Mengelakkan alkohol

-Mengelakkan kafein

-Berhenti merokok

Sekiranya perubahan gaya hidup ini kelihatan seperti cara positif untuk membantu anda menghilangkan kerisauan, bacalah bagaimana setiap cara itu berfungsi – tambah, dapatkan idea yang lebih hebat untuk merawat kegelisahan.

Kebimbangan dan kemurungan

Sekiranya anda mengalami gangguan kecemasan, anda mungkin juga mengalami kemurungan.  Walaupun kegelisahan dan kemurungan boleh berlaku secara berasingan, tidak jarang gangguan kesihatan mental ini terjadi bersamaan.

Kebimbangan boleh menjadi gejala kemurungan klinikal atau utama.  Begitu juga, gejala kemurungan yang semakin teruk dapat dipicu oleh gangguan kecemasan.

Gejala kedua-dua keadaan dapat diatasi dengan banyak rawatan yang sama: psikoterapi (kaunseling), ubat-ubatan, dan perubahan gaya hidup.

Cara menolong kanak-kanak yang mengalami kerisauan

Keresahan pada kanak-kanak adalah perkara biasa.  Sebenarnya, satu daripada lapan kanak-kanak akan mengalami kegelisahan.  Ketika anak-anak membesar dan belajar dari ibu bapa, rakan, dan pengasuh mereka, mereka biasanya mengembangkan kemahiran untuk menenangkan diri dan mengatasi perasaan cemas.

Tetapi, kegelisahan pada anak-anak juga dapat menjadi kronik dan berterusan, berkembang menjadi gangguan kecemasan.  Keresahan yang tidak terkawal mungkin mulai mengganggu aktiviti harian, dan anak-anak dapat mengelakkan diri daripada berinteraksi dengan rakan sebaya atau ahli keluarga mereka.

Gejala gangguan kecemasan mungkin termasuk:

– Kegelisahan

– Mudah marah

– Tidak tidur

– Perasaan takut

– Rasa malu

– Perasaan terasing

Rawatan kecemasan untuk kanak-kanak merangkumi terapi tingkah laku kognitif (terapi bicara) dan ubat-ubatan.  Ketahui lebih lanjut mengenai tanda-tanda gangguan kecemasan serta teknik untuk menenangkan kegelisahan anak anda.

Cara menolong remaja dengan kegelisahan

Remaja mempunyai banyak alasan untuk merasa cemas.  Ujian, lawatan kuliah, dan tarikh pertama muncul pada tahun-tahun penting ini.  Tetapi remaja yang sering merasa cemas atau mengalami gejala kegelisahan mungkin mengalami gangguan kecemasan.

Gejala kegelisahan pada remaja mungkin termasuk kegelisahan, rasa malu, tingkah laku isolasi, dan penghindaran.  Begitu juga, kegelisahan pada remaja boleh menyebabkan tingkah laku yang tidak biasa.  Mereka mungkin beraksi, berprestasi buruk di sekolah, melangkau acara sosial, dan bahkan terlibat dalam penggunaan zat atau alkohol.

Bagi sesetengah remaja, kemurungan boleh menyertai kegelisahan.  Mendiagnosis kedua-dua keadaan adalah penting supaya rawatan dapat mengatasi masalah yang mendasari dan membantu melegakan gejala.

Rawatan yang paling biasa untuk kegelisahan pada remaja adalah terapi bicara dan ubat-ubatan.  Rawatan ini juga membantu mengatasi gejala kemurungan.

Kebimbangan dan tekanan

Tekanan dan kebimbangan adalah dua sisi yang sama.  Tekanan adalah hasil daripada tuntutan pada otak atau badan anda.  Ia boleh disebabkan oleh peristiwa atau aktiviti yang membuat anda gugup atau risau.  Kebimbangan adalah kebimbangan, ketakutan, atau kegelisahan yang sama.

Kegelisahan boleh menjadi reaksi terhadap tekanan anda, tetapi juga boleh terjadi pada orang yang tidak mempunyai tekanan yang jelas. Kedua-dua kegelisahan dan tekanan menyebabkan gejala fizikal dan mental.  Ini termasuk:

-Sakit kepala

-Sakit perut

-Degupan jantung pantas

-Berpeluh

-Pening

-Kegelisahan

-Ketegangan otot

-Pernafasan cepat

-Panik

-Rasa gementar

-Kesukaran menumpukan perhatian

-Kemarahan atau kerengsaan yang tidak rasional

-Kegelisahan

-Tidak lena tidur

Tekanan dan kebimbangan tidak selalu buruk.  Kedua-duanya sebenarnya dapat memberi anda sedikit dorongan atau insentif untuk menyelesaikan tugas atau cabaran di hadapan anda.  Namun, jika mereka menjadi berterusan, mereka boleh mula mengganggu kehidupan seharian anda.  Sekiranya demikian, adalah mustahak untuk mendapatkan rawatan.

Prospek jangka panjang untuk kemurungan dan kegelisahan yang tidak dirawat merangkumi masalah kesihatan kronik, seperti penyakit jantung.  Ketahui mengapa kegelisahan dan tekanan berlaku dan bagaimana anda dapat menguruskan keadaan.

Kebimbangan dan alkohol

Sekiranya anda sering cemas, anda mungkin memutuskan anda ingin minum untuk menenangkan saraf anda.  Lagipun, alkohol adalah ubat penenang.  Ia dapat mengurangkan aktiviti sistem saraf pusat anda, yang dapat membantu anda merasa lebih santai.

Dalam suasana sosial, itu mungkin terasa seperti jawapan yang anda perlukan untuk mengecewakan anda.  Pada akhirnya, ini mungkin bukan penyelesaian terbaik.

Sebilangan orang dengan gangguan kecemasan akhirnya menyalahgunakan alkohol atau ubat lain dalam usaha untuk merasa lebih baik secara berkala.  Ini dapat mewujudkan kebergantungan dan ketagihan.

Mungkin perlu untuk mengatasi masalah alkohol atau ubat sebelum kegelisahan dapat diatasi.  Penggunaan kronik atau jangka panjang akhirnya boleh menjadikan keadaan lebih buruk juga.  Baca lebih lanjut untuk memahami bagaimana alkohol boleh menjadikan gejala kegelisahan atau gangguan kecemasan menjadi lebih teruk.

Bolehkah makanan merawat kegelisahan?

Ubat dan terapi bercakap biasanya digunakan untuk mengatasi kegelisahan.  Perubahan gaya hidup, seperti tidur yang cukup dan senaman yang teratur, juga dapat membantu.  Di samping itu, beberapa kajian menunjukkan bahawa makanan yang anda makan mungkin memberi kesan yang baik pada otak anda sekiranya anda sering mengalami kegelisahan. Makanan ini merangkumi:

-Ikan salmon

-Chamomile

-Kunyit

-Coklat gelap

-Yogurt

-Teh hijau

Baca lebih lanjut mengenai banyak cara makanan ini dapat meningkatkan kesihatan otak anda dan mengurangkan kegelisahan anda.

Prospek

Gangguan kegelisahan dapat diatasi dengan ubat, psikoterapi, atau kombinasi keduanya.  Sebilangan orang yang mempunyai gangguan kecemasan ringan, atau ketakutan terhadap sesuatu yang dapat mereka hindari dengan mudah, memutuskan untuk hidup dengan keadaan ini dan tidak mendapatkan rawatan.

Penting untuk memahami bahawa gangguan kecemasan dapat diatasi, walaupun dalam kes yang teruk.  Walaupun, kebimbangan biasanya tidak hilang, anda boleh belajar menguruskannya dan menjalani kehidupan yang bahagia dan sihat.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Terakhir dikaji secara perubatan pada 19 September 2018- Sumber terjemah daripada-

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/anxiety/symptoms-causes/syc-20350961

2 thoughts on “Anxiety Dan Kaitan Dengan Angin Medu”

Leave a comment